Futbalisti bez zranení aj vďaka pružným chráničom

Prvé chrániče predkolenia nosili anglickí hráči kriketu v 80. rokoch 19. storočia. Boli zo hrubej kože, s vypchávkami z vlny alebo bavlny. Potom sa začali používať kombinácie kože, plastu, EVA peny a pod. Všetci výrobcovia sa usilujú o to, aby ich chrániče boli anatomické, pohodlné a poskytovali maximálnu ochranu. Je možné ešte preraziť vďaka nejakej dôležitej odlišnosti? Spýtala som sa Štefana Rybníčka, spoluzakladateľa a konateľa spoločnosti FOUL s.r.o., ktorá sa v súťaži Volkswagen Firma roka 2024 Kraja Vysočina umiestnila na 3. mieste za výrobu a vývoj prémiového vybavenia pre futbalistov.

Pán Rybníček, odoberáte z GUMEXU okrem iného aj gumy. Na čo ich vo vašej výrobe používate?

Pomerne dlho sme hľadali materiál, ktorý by vyhovoval všetkým našim požiadavkám. Vyskúšali sme desiatky materiálov – EVA peny, zmesi plastov a mnohé ďalšie, až sme narazili na mikroporézne gumy od vás. Máme viacero požiadaviek, ktoré musí materiál spĺňať – najmä zdravotná bezchybnosť, odolnosť voči nárazom, tepelná odolnosť, povrchová úprava kvôli lepeniu… Hoci mikroporézne gumy nie sú primárne určené na výrobu futbalových chráničov, spĺňajú všetko, čo sme hľadali. Máme viacero typov chráničov a na každý potrebujeme trochu iné vlastnosti, ide však hlavne o hrúbku gumy – používame 2 až 5 mm podľa typu chrániča.

Prečo ste sa spolu s Pavlem Chalupou začali venovať práve výrobe chráničov? Fotbalisté bez zranění

Mali sme obrovskú chuť niečo začať robiť. Možno to znie ako klišé, ale hľadali sme problém, ktorý trápi mnohých ľudí, a zároveň niečo, čomu rozumieme a je nám to blízke. V tom čase sme spolu hrávali futbal za HFK Třebíč a videli sme, že mnoho spoluhráčov chrániče vôbec nepoužíva – namiesto nich si pod štulpne strkali kus karimatky alebo pivovú tácku. Robili sme to rovnako, preto sme začali prototypovať prvé chrániče – mali byť ľahké, ohybné a pohodlné. To sa nám podarilo. Postupne sme pridali možnosť personalizácie a produkt neustále inovujeme.

Sú pre futbalistov povinné?

Áno, od roku 1990, odkedy ich FIFA začala vyžadovať, sú povinnou súčasťou výbavy futbalistu na zápas. Pri tréningu sa však nepoužívajú. Možno aj preto ich mnohí hráči považujú za „nutné zlo“. Rozdiel medzi chráničom s hmotnosťou 20 a 120 gramov je naozaj cítiť.

Ako je možné, že neexistujú pravidlá na veľkosť chráničov?

Pri certifikácii existujú odporúčania na minimálnu veľkosť chrániča, dokonca v niektorých ligách začali kontrolovať a obmedzovať extrémne malé chrániče (pod 10 cm). Môže sa teda stať, že rozhodca posúdi chrániče ako nevyhovujúce, ale v praxi sa to v podstate nestáva, pokiaľ je pod štulpňou znateľný aspoň nejaký chránič, je to v poriadku. Zodpovednosť zostáva na hráčovi –chráni si predsa vlastné zdravie.

Ako má hráč vedieť, že ho práve vaše výrobky dostatočne ochránia?

Ako som už povedal, trend je používať v podstate čo najmenšie a najľahšie chrániče. Tie naše sú rovnako pohodlné, dobre sa prispôsobia tvaru píšťaly, ale ponúkajú navyše skutočne veľmi dobrú ochranu. Napríklad karbónové sú tenké len pár milimetrov, hmotnosť majú teda porovnateľnú s tým laicky používaným kusom karimatky. Ak vás však niekto nakopne, tak práve na rozdiel od karimatky neucítite v podstate nič, žiadnu bolesť.

Počula som, že hráči kladú dôraz aj na vzhľad chráničov. Prečo, keď ich nie je vidno? 

To je pravda. My preto už od začiatku nášho podnikania ponúkame možnosť personalizácie chráničov. Či už formou kompletne vlastného dizajnu na mieru, alebo si hráč môže na chrániče umiestniť vlastné iniciály. Vďaka tomu, že sme priamo výrobcovia, zvládame takto personalizované produkty odosielať v podstate do druhého dňa. Cca 9 z 10 chráničov je personalizovaných, ten istý trend umožňujeme aj pri ďalších produktoch, ako sú ponožky, uteráky, nákrčníky a pod. Na všetko dokážeme umiestniť vlastnú výšivku s iniciálami a vlajkou. Ako správne spomínate, chrániče nie je vidieť. Prirovnal by som to k tetovaniu, ktoré má človek tiež často na mieste, ktoré nie je vidieť. Hráči si na chrániče dávajú fotky rodiny, motivačné citáty alebo obľúbené čísla a symboly pre šťastie. Môžu teda fungovať ako určitý talizman. 

Existuje nejaký „fígeľ“, aby sa chrániče nekĺzali?

Je viacero možností, ako chrániče udržať na svojom mieste. V zápale hry sa môžu posunúť, hlavne ak hráč nemá pevné štulpne. Preto ponúkame elastické návleky s vreckom, kam sa chránič umiestni, alebo rôzne pásky, ktorými si chrániče upevnia. Asi neexistuje najlepšie riešenie – každý hráč si môže vybrať to, ktoré mu vyhovuje najviac.

Ktorí známi futbalisti nosia chrániče na mieru od vás? 

Dnes ich je už naozaj celý rad. Za ten čas, čo chrániče vyrábame, sme predali vyše 100 000 kusov. Sme veľmi radi, že sa medzi nimi nájdu aj naozaj zvučné mená – Bukayo Saka, Granit Xhaka, Victor Boniface a mnoho ďalších. Samozrejme, najväčšiu základňu máme stále v Česku. V reprezentácii aj 1. lige ich nosí väčšina hráčov:  Hložek, Schick, Coufal, Provod. Zo slovenských hráčov sú to napríklad Rodák, Rigo, Hrošovský, Suslov, Boženík, Schranz… Nesmiem zabudnúť ani na slovenské futbalistky: Diana Bartovičová, Karolína Bayerová, Tamara Morávková. Menoval som iba hráčov a hráčky slovenskej reprezentácie, ale naše chrániče používajú aj ďalší.

Kam chrániče najčastejšie dodávate?

Zameriavame sa na jednotlivcov – to znamená, že sa zameriavame na produkty, ktoré hráč od klubu nedostane. Najväčší odbyt máme stále v Česku, ale dobieha ho Nemecko a Rakúsko. Dokážeme odoslať chrániče do celého sveta, ale pozornosť venujeme okolitým krajinám.

S Pavlem Chalupou pôsobíte ako manažér a hlavný organizátor FOUL kempu. Aký je jeho cieľ?

To je taká naša srdcová záležitosť. Asi v nás stále zostalo trochu z toho malého chlapca, ktorý prahne po tom, aby sa ukázal pri hre a zažil veľa zábavy aj mimo ihriska. FOUL kemp je síce futbalový tábor, ale určite to nie je iba o drile na ihrisku. Každý deň máme špeciálny sprievodný program – od návštevy profi futbalistov, youtuberov až po jazdu na štvorkárkach, paddleboarding, olympiády a množstvo ďalších akcií. Primárny cieľ je teda užiť si skvelý týždeň s deťmi a trochu „dobiť baterky“. Z biznisového pohľadu vidíme zmysel v tom, že ak dieťa zažije takýto silný týždeň, o ktorom sme presvedčení, že naň bude spomínať celý život, tak si aj celý život bude spájať značku FOUL s pozitívnou emóciou. Z brandového pohľadu asi neexistuje spôsob, ako vytvoriť silnejší vzťah s budúcim zákazníkom.

Aké veľké chrániče majú mať deti?

U detí odporúčame spravidla väčšiu veľkosť chráničov. Priznám sa, že chrániče neboli pôvodne navrhnuté pre deti, ale, samozrejme, vnímame, že sú u detí veľmi populárne. Preto sme sa rozhodli pridať nový model chráničov, ktorý je vyložene prispôsobený pre deti od 6 rokov, ktoré sa naozaj stále tak trochu okopávajú. K dispozícii budú v nasledujúcich týždňoch.

Prezradíte plány do budúcnosti? Uvažujete napríklad aj o ďalších športoch, kde by chrániče od vás našli svoje využitie?

Do iných športov sa nehrnieme. Samozrejme, zmenšujeme si tým cieľovú skupinu, ale chceme robiť iba to, čomu naozaj rozumieme, a to je futbal. Existujú teda dva smery, ktorými môžeme rásť. Expanzia do zahraničia a rozširovanie sortimentu. Najväčšia priorita na nasledujúce roky bude určite expanzia do Nemecka, kde je futbalový trh obrovský.

Ospravedlňujem sa za zvedavosť, ale márne si lámem hlavu, prečo ste nazvali vašu firmu s produktmi pre športovcov práve anglickým výrazom pre faul, teda osobná chyba, nedovolený dotyk so súperom? Nemusíte však odpovedať…smiley

Určite vám rád odpoviem. Názov vznikol podobne jednoducho ako celá naša firma. Hľadali sme názov, ktorý bude spojený s futbalom, bude jednoduchý a zapamätateľný. Najpoužívanejšie výrazy vo futbale sú gól, ofsajd, aut, roh, strela, nahrávka a faul (foul). Chrániče sú určite najbližšie práve k tým faulom, pred ktorými hráča chránia. Hoci význam môže byť negatívny, tak nám to perfektne zapadalo do celkového kontextu a vyzerá to, že to funguje. Paradoxne najviac otázok na negatívny význam máme v Česku. Napríklad hráči z Anglicka sa nad významom nášho názvu firmy vôbec nepozastavujú..

 


 

Štěpán RybníčekŠtěpán Rybníček

Vyštudoval odbor Informačné technológie na SPŠT. Predčasne ukončil štúdium manažérskej informatiky na VUT. Pracoval ako UC dizajnér, 4 roky pre internetovú parfumériu Notino, niekoľko rokov pomáhal firmám pod agentúrou Proof & Reason. V súčasnosti cca 90 % všetkých jeho aktivít predstavuje práca pre firmu FOUL, zaoberá sa rovnako UX konzultáciami hlavne v oblasti e-commmerce. Jeho koníčkom je jeho práca, teda futbal.

 

 


Rozhovor so Štěpánom Rybníčkom, konateľom spoločnosti FOUL s.r.o., pripravila v marci 2025 Ing. Monika Sivulková, marketingová špecialistka spoločnosti GUMEX. Foto: archiv FOUL s.r.o.

 


*) https://chatgpt/; prompt: Z čeho se dělaly chrániče před rokem 1990?

Prvé chrániče predkolenia nosili anglickí hráči kriketu v 80. rokoch 19. storočia. Boli zo hrubej kože, s vypchávkami z vlny alebo bavlny. Potom sa začali používať kombinácie kože, plastu, EVA peny a pod. Všetci výrobcovia sa usilujú o to, aby ich chrániče boli anatomické, pohodlné a poskytovali maximálnu ochranu. Je možné ešte preraziť vďaka nejakej dôležitej odlišnosti? Spýtala som sa Štefana Rybníčka, spoluzakladateľa a konateľa spoločnosti FOUL s.r.o., ktorá sa v súťaži Volkswagen Firma roka 2024 Kraja Vysočina umiestnila na 3. mieste za výrobu a vývoj prémiového vybavenia pre futbalistov.

Pán Rybníček, odoberáte z GUMEXU okrem iného aj gumy. Na čo ich vo vašej výrobe používate?

Pomerne dlho sme hľadali materiál, ktorý by vyhovoval všetkým našim požiadavkám. Vyskúšali sme desiatky materiálov – EVA peny, zmesi plastov a mnohé ďalšie, až sme narazili na mikroporézne gumy od vás. Máme viacero požiadaviek, ktoré musí materiál spĺňať – najmä zdravotná bezchybnosť, odolnosť voči nárazom, tepelná odolnosť, povrchová úprava kvôli lepeniu… Hoci mikroporézne gumy nie sú primárne určené na výrobu futbalových chráničov, spĺňajú všetko, čo sme hľadali. Máme viacero typov chráničov a na každý potrebujeme trochu iné vlastnosti, ide však hlavne o hrúbku gumy – používame 2 až 5 mm podľa typu chrániča.

Prečo ste sa spolu s Pavlem Chalupou začali venovať práve výrobe chráničov? Fotbalisté bez zranění

Mali sme obrovskú chuť niečo začať robiť. Možno to znie ako klišé, ale hľadali sme problém, ktorý trápi mnohých ľudí, a zároveň niečo, čomu rozumieme a je nám to blízke. V tom čase sme spolu hrávali futbal za HFK Třebíč a videli sme, že mnoho spoluhráčov chrániče vôbec nepoužíva – namiesto nich si pod štulpne strkali kus karimatky alebo pivovú tácku. Robili sme to rovnako, preto sme začali prototypovať prvé chrániče – mali byť ľahké, ohybné a pohodlné. To sa nám podarilo. Postupne sme pridali možnosť personalizácie a produkt neustále inovujeme.

Sú pre futbalistov povinné?

Áno, od roku 1990, odkedy ich FIFA začala vyžadovať, sú povinnou súčasťou výbavy futbalistu na zápas. Pri tréningu sa však nepoužívajú. Možno aj preto ich mnohí hráči považujú za „nutné zlo“. Rozdiel medzi chráničom s hmotnosťou 20 a 120 gramov je naozaj cítiť.

Ako je možné, že neexistujú pravidlá na veľkosť chráničov?

Pri certifikácii existujú odporúčania na minimálnu veľkosť chrániča, dokonca v niektorých ligách začali kontrolovať a obmedzovať extrémne malé chrániče (pod 10 cm). Môže sa teda stať, že rozhodca posúdi chrániče ako nevyhovujúce, ale v praxi sa to v podstate nestáva, pokiaľ je pod štulpňou znateľný aspoň nejaký chránič, je to v poriadku. Zodpovednosť zostáva na hráčovi –chráni si predsa vlastné zdravie.

Ako má hráč vedieť, že ho práve vaše výrobky dostatočne ochránia?

Ako som už povedal, trend je používať v podstate čo najmenšie a najľahšie chrániče. Tie naše sú rovnako pohodlné, dobre sa prispôsobia tvaru píšťaly, ale ponúkajú navyše skutočne veľmi dobrú ochranu. Napríklad karbónové sú tenké len pár milimetrov, hmotnosť majú teda porovnateľnú s tým laicky používaným kusom karimatky. Ak vás však niekto nakopne, tak práve na rozdiel od karimatky neucítite v podstate nič, žiadnu bolesť.

Počula som, že hráči kladú dôraz aj na vzhľad chráničov. Prečo, keď ich nie je vidno? 

To je pravda. My preto už od začiatku nášho podnikania ponúkame možnosť personalizácie chráničov. Či už formou kompletne vlastného dizajnu na mieru, alebo si hráč môže na chrániče umiestniť vlastné iniciály. Vďaka tomu, že sme priamo výrobcovia, zvládame takto personalizované produkty odosielať v podstate do druhého dňa. Cca 9 z 10 chráničov je personalizovaných, ten istý trend umožňujeme aj pri ďalších produktoch, ako sú ponožky, uteráky, nákrčníky a pod. Na všetko dokážeme umiestniť vlastnú výšivku s iniciálami a vlajkou. Ako správne spomínate, chrániče nie je vidieť. Prirovnal by som to k tetovaniu, ktoré má človek tiež často na mieste, ktoré nie je vidieť. Hráči si na chrániče dávajú fotky rodiny, motivačné citáty alebo obľúbené čísla a symboly pre šťastie. Môžu teda fungovať ako určitý talizman. 

Existuje nejaký „fígeľ“, aby sa chrániče nekĺzali?

Je viacero možností, ako chrániče udržať na svojom mieste. V zápale hry sa môžu posunúť, hlavne ak hráč nemá pevné štulpne. Preto ponúkame elastické návleky s vreckom, kam sa chránič umiestni, alebo rôzne pásky, ktorými si chrániče upevnia. Asi neexistuje najlepšie riešenie – každý hráč si môže vybrať to, ktoré mu vyhovuje najviac.

Ktorí známi futbalisti nosia chrániče na mieru od vás? 

Dnes ich je už naozaj celý rad. Za ten čas, čo chrániče vyrábame, sme predali vyše 100 000 kusov. Sme veľmi radi, že sa medzi nimi nájdu aj naozaj zvučné mená – Bukayo Saka, Granit Xhaka, Victor Boniface a mnoho ďalších. Samozrejme, najväčšiu základňu máme stále v Česku. V reprezentácii aj 1. lige ich nosí väčšina hráčov:  Hložek, Schick, Coufal, Provod. Zo slovenských hráčov sú to napríklad Rodák, Rigo, Hrošovský, Suslov, Boženík, Schranz… Nesmiem zabudnúť ani na slovenské futbalistky: Diana Bartovičová, Karolína Bayerová, Tamara Morávková. Menoval som iba hráčov a hráčky slovenskej reprezentácie, ale naše chrániče používajú aj ďalší.

Kam chrániče najčastejšie dodávate?

Zameriavame sa na jednotlivcov – to znamená, že sa zameriavame na produkty, ktoré hráč od klubu nedostane. Najväčší odbyt máme stále v Česku, ale dobieha ho Nemecko a Rakúsko. Dokážeme odoslať chrániče do celého sveta, ale pozornosť venujeme okolitým krajinám.

S Pavlem Chalupou pôsobíte ako manažér a hlavný organizátor FOUL kempu. Aký je jeho cieľ?

To je taká naša srdcová záležitosť. Asi v nás stále zostalo trochu z toho malého chlapca, ktorý prahne po tom, aby sa ukázal pri hre a zažil veľa zábavy aj mimo ihriska. FOUL kemp je síce futbalový tábor, ale určite to nie je iba o drile na ihrisku. Každý deň máme špeciálny sprievodný program – od návštevy profi futbalistov, youtuberov až po jazdu na štvorkárkach, paddleboarding, olympiády a množstvo ďalších akcií. Primárny cieľ je teda užiť si skvelý týždeň s deťmi a trochu „dobiť baterky“. Z biznisového pohľadu vidíme zmysel v tom, že ak dieťa zažije takýto silný týždeň, o ktorom sme presvedčení, že naň bude spomínať celý život, tak si aj celý život bude spájať značku FOUL s pozitívnou emóciou. Z brandového pohľadu asi neexistuje spôsob, ako vytvoriť silnejší vzťah s budúcim zákazníkom.

Aké veľké chrániče majú mať deti?

U detí odporúčame spravidla väčšiu veľkosť chráničov. Priznám sa, že chrániče neboli pôvodne navrhnuté pre deti, ale, samozrejme, vnímame, že sú u detí veľmi populárne. Preto sme sa rozhodli pridať nový model chráničov, ktorý je vyložene prispôsobený pre deti od 6 rokov, ktoré sa naozaj stále tak trochu okopávajú. K dispozícii budú v nasledujúcich týždňoch.

Prezradíte plány do budúcnosti? Uvažujete napríklad aj o ďalších športoch, kde by chrániče od vás našli svoje využitie?

Do iných športov sa nehrnieme. Samozrejme, zmenšujeme si tým cieľovú skupinu, ale chceme robiť iba to, čomu naozaj rozumieme, a to je futbal. Existujú teda dva smery, ktorými môžeme rásť. Expanzia do zahraničia a rozširovanie sortimentu. Najväčšia priorita na nasledujúce roky bude určite expanzia do Nemecka, kde je futbalový trh obrovský.

Ospravedlňujem sa za zvedavosť, ale márne si lámem hlavu, prečo ste nazvali vašu firmu s produktmi pre športovcov práve anglickým výrazom pre faul, teda osobná chyba, nedovolený dotyk so súperom? Nemusíte však odpovedať…smiley

Určite vám rád odpoviem. Názov vznikol podobne jednoducho ako celá naša firma. Hľadali sme názov, ktorý bude spojený s futbalom, bude jednoduchý a zapamätateľný. Najpoužívanejšie výrazy vo futbale sú gól, ofsajd, aut, roh, strela, nahrávka a faul (foul). Chrániče sú určite najbližšie práve k tým faulom, pred ktorými hráča chránia. Hoci význam môže byť negatívny, tak nám to perfektne zapadalo do celkového kontextu a vyzerá to, že to funguje. Paradoxne najviac otázok na negatívny význam máme v Česku. Napríklad hráči z Anglicka sa nad významom nášho názvu firmy vôbec nepozastavujú..

 


 

Štěpán RybníčekŠtěpán Rybníček

Vyštudoval odbor Informačné technológie na SPŠT. Predčasne ukončil štúdium manažérskej informatiky na VUT. Pracoval ako UC dizajnér, 4 roky pre internetovú parfumériu Notino, niekoľko rokov pomáhal firmám pod agentúrou Proof & Reason. V súčasnosti cca 90 % všetkých jeho aktivít predstavuje práca pre firmu FOUL, zaoberá sa rovnako UX konzultáciami hlavne v oblasti e-commmerce. Jeho koníčkom je jeho práca, teda futbal.

 

 


Rozhovor so Štěpánom Rybníčkom, konateľom spoločnosti FOUL s.r.o., pripravila v marci 2025 Ing. Monika Sivulková, marketingová špecialistka spoločnosti GUMEX. Foto: archiv FOUL s.r.o.

 


*) https://chatgpt/; prompt: Z čeho se dělaly chrániče před rokem 1990?

Chcete sa poradiť?

Máte otázku? Sme tu pre vás!

Zavolajte: +421 249 683 813

Napíšte: gumex@gumex.sk

?