Ako sme pripravovali nový web v GUMEXE

Ako sme pripravovali nový web v GUMEXEVždy, keď sa tvorí niečo systémovo nové, ako napríklad nový web, objavujú sa v procesoch firmy ďalšie súvislosti a prvky, ktoré je potrebné zlepšiť, zjednodušiť alebo zautomatizovať. Cieľom nášho nového webu je, aby sa zákazník cítil dobre, nebol zaplavený prebytočnými informáciami a pritom našiel všetko, čo potrebuje, v čo najkratšom čase. To všetko je výzvou pre kolegyňu Andreu Krejčí, vedúcu správy webu a špecialistku na online marketing. Verím, že jej skúsenosti aj výsledky budú zaujímať aj vás. Správne fungujúci web i e-shop poteší iste väčšinu zákazníkov.

Andrea, ako prebiehala príprava nového webu Gumexu, ktorý bol spustený v decembri 2018?

Už v lete 2017 sme sa vo firme zhodli na tom, že bude potrebné kompletne zmeniť technológiu fungovanie nášho e-shopu. Existujúce riešenie vyžadovalo pri každej zmene veľké zásahy, ktoré narušovali funkčnosť celého systému, a nedávalo nám už veľa možností k ďalšiemu rozvoju. Niekoľko týždňov trvalo hľadanie vhodného technologického riešenia i partnera schopného realizovať naše požiadavky. V našom prípade teda nešlo iba o zmenu grafiky a pár úprav. Stavali sme v podstate úplne nový web s novým developerom, novou grafikou, novou administráciou aj novo fungujúcim prepojením dát. Našou výhodou bolo, že sme mohli čerpať z mnohoročných skúseností s prevádzkovaním nášho webu s tak špecifickým sortimentom.

Čím je online sortiment Gumexu tak špecifický?

Ťažkým orieškom je množstvo dát a parametrov, podľa ktorých si zákazníci tovar vyberajú. V tomto smere je napríklad predaj oblečenia jednoduchý - ide tam hlavne o veľkosť a farbu. K tomu nejaký materiál a samozrejme dizajn. Všetko sa dá v štruktúre dát relatívne ľahko filtrovať. V našom prípade vychádza logika filtrovania v každej časti sortimentu z úplne iných základov. Navyše sme riešili, ako filtráciu maximálne zjednodušiť a nenútiť zákazníkov vyberať zo stovky kombinácií hodnôt. Napríklad kvôli spojkám sme vymysleli unikátne fungujúci spôsob filtrácie. Zákazník môže filtrovať v rozsahu spojok jednoduchým zadaním priemeru hadice pre ktorú spojku potrebuje.

Čo ti najviac pomohlo pri príprave aj vlastnej realizácii projektu na zmenu webu?

Ako najdôležitejšie pre realizáciu tak veľkého a pokrokového riešenia vidím priamu angažovanosť manažmentu. Len vďaka tomu, že sa spolumajiteľ firmy a marketingový riaditeľ Libor Sedláček osobne podieľal na príprave nového webu, mohli sme pripraviť široké komplexné zadania s dlhodobou víziou. Takéto poňatie mi dáva možnosť realizovať na našom webe funkcie, o ktorých hociktorý špecialista na online marketing môže len snívať.

Čo bolo naopak na tomto projekte najťažšie pre teba osobne?

Trpezlivosť. S ohľadom na ohromný rozsah celého projektu sme sa totiž v prvej fáze museli zamerať hlavne na bezchybné fungovanie základných oblastí: registráciu, prihlásenie a nákup. Súčasne ale boli nastavené aj funkcie, ktoré budú našim zákazníkom dostupné až neskôr, čo ma trochu mrzí. Veľmi sa na tieto zmeny teším, pretože verím, že našim zákazníkom významne spríjemnia spoluprácu s nami.

Na aké konkrétne zmeny na našom webe sa môžu naši zákazníci tešiť?

Najmä sa jedná o možnosť filtrovania. Zákazníci si môžu filtrovať produkty podľa parametrov, ktoré ich zaujímajú, napr. podľa priemeru hadice. Tiež je možné vyhľadávať informácie o produktoch a službách po zadaní niekoľkých kľúčových slov, ktoré zákazníka zaujímajú. Najnovšie môžu zákazníci zvoliť vyhľadávanie aj v obsahovej časti webu, kde je poradňa a blog.

A čím chceš zákazníkov najviac prekvapiť na webe v roku 2019?

Zákazníkovi najnovšie ukážeme nielen jeho objednávky z e-shopu, ale aj objednávky z nášho systému, ktoré boli realizované telefonicky, osobne alebo prostredníctvom e-mailu. Naviac mu ešte zobrazíme históriu nakupovaných produktov, takže bude mať možnosť vkladať tovar do košíka priamo z prehľadu svojich vlastných najčastejšie nakupovaných produktov. Toto považujem ja osobne za funkciu, ktorá zákazníkovi významne urýchli proces objednávky. Zákaznícka zóna je projekt, ktorý chceme ďalej rozširovať. Množstvo informácií, ktoré budeme so zákazníkmi prostredníctvom niekoľkých kliknutí myšou zdieľať, preto bude stále narastať.

Čo je pre teba tou „čerešničkou na torte“?

Za skvele fungujúcim webom stojí ohromný kus práce s dátami. Pracujeme s dvoma základnými dátovými štruktúrami: s údajmi o zákazníkoch a s údajmi o produktoch. Okrem dátových štruktúr sme museli revidovať aj niektoré interné procesy firmy a viac ich automatizovať. Naším cieľom bolo, aby všetko fungovalo rýchlo a spoľahlivo. Stále sa snažím svoje poznatky z online prostredia uplatniť aj v našich interných systémoch a pri zmenách myslím tiež na ostatných zamestnancov. Paradoxne je tak mojím najväčším ocenením, keď si kolegovia z obchodu všetkých tých zmien, ktoré sme museli vykonať, prakticky ani nevšimnú, pretože prebiehajú automaticky (na základe predchádzajúceho nadefinovania a naprogramovania jednotlivých väzieb).

Venuješ sa tiež reklame?

Áno, zmenila som fungovanie platenej reklamy na internete. Dlhé roky sme využívali služby agentúry, ale tento spôsob spolupráce nám prestal vyhovovať.

Prečo nechceš spolupracovať s reklamnou agentúrou?

Uvedomila som si, že žiadna agentúra za nás nenapíše reklamy tak dobre ako my, pretože je nutná výborná znalosť produktov a ich technických vlastností. Avšak na samostatnú správu reklamných kampaní nemám časovú kapacitu. Preto sme sa spojili so špecialistom, s ktorým veľmi úzko spolupracujeme pri príprave textov inzerátov a revíziu kľúčových slov a vyhľadávacích dopytov. Teraz mám tiež lepší prehľad o vynakladaných prostriedkoch s rozčlenením podľa sortimentu.

V Gumexe si už dva roky, môžeš prácu tu porovnať s predchádzajúcou skúsenosťou?

Keď som podnikala, bolo riešenie projektov z pohľadu hierarchie relatívne jednoduché. Úloha sa zadala a podriadení ju splnili, alebo nastal proces debaty o ich odmeňovaní a motivácií všeobecne. V Gumexe priamo na projekt e-shopu žiadných priamych podriadených nemám, ale som za neho osobne zodpovedná.

Cítim sa v tomto smere skôr ako projektový manažér. Celý webový projekt je navyše previazaný prakticky do všetkých procesov firmy, od logistiky cez obchod až k fakturáciu. Vytváram teda na jednotlivé úlohy malé tímy a ich výsledky potom prepájam a ako mozaiku skladám dohromady. Niekedy je náročné zladiť pracovný program ľudí vo všetkých tímoch. V Gumexe je ale ochota mojich kolegov k spolupráci výborná.

A ako sa zmenil tvoj súčasný štýl práce oproti skoršiemu súkromnému podnikaniu?

Najväčšie pozitívum vidím v tom, že na problémy nie som sama. Vždy sa nájde niekto, s kým sa môžem poradiť. Niekto, kto mi pomôže doladiť detaily a nájsť riešenie. Veľmi mi pomohol tiež otvorený prístup majiteľov Gumexu, ktorý mi umožnil najať si externých poradcov pre tie oblasti, kde moje vedomosti neboli dostatočne detailné. S pomocou týchto špecialistov som potom bola schopná posunúť celý projekt nového webu na skutočne profesionálnu úroveň. Ohromnú pomoc pre mňa tiež predstavoval osobný prístup konzultantov z firiem, ktoré pre nás tvorili ako web v minulosti, tak aj web nový. Veľmi si cením ich nasadenie a mnoho skvelých postrehov.

Mám dojem, že si ako pracovníčka dokonalá. Napriek tomu sa pýtam, je niečo, s čím nie si na svojej pozícii úplne spokojná?

Asi najviac ma mrzí, že nemám viac času pre svoju kolegyňu Jitku, ktorú som do firmy prijímala a ktorej veľká časť pracovného úväzku mala spočívať práve v online marketingu. Hoci sa snažím ušetriť si čas, kedykoľvek to len trochu ide, mám pocit, že je to málo. O to viac oceňujem, ako si Jitka vo svojej neľahkej pozícii poradila a počas svojho pôsobenia sa jej podarilo úplne prevziať správu e-mailových kampaní, na ktorých pracuje spoločne s našim marketingovým riaditeľom. Môj prínos v tomto smere sa tak mohol obmedziť na riešenie technických problémov a synchronizáciu dát. Navyše sa jej podarilo preniknúť aj do neľahkých technických tém spojených s našim sortimentom, a tak už sama dokáže pripraviť texty na web. Na druhej strane ma o to viac teší, že Jitka dostala priestor realizovať sa v ostatných marketingových činnostiach, ako je vymýšľanie a realizácia darčekov, reklamných predmetov a stánku na veľtrh. V tomto smere je úžasná a verím, že aj naši zákazníci oceňujú, že sa im venuje niekto, koho to naozaj baví.

Zostáva ti ešte nejaký voľný čas?

Nejako rýchlo mi vyrástli deti, snažím sa teda dohnať, čo sa dá. Chcem s nimi stráviť čo najviac času a veľmi ma to baví. Jazdíme na bicykloch, občas vyrazíme do lesa. A tiež sme spoločne so synom začali liezť po skalách. Veľmi rada s deťmi diskutujem, prináša mi často úplne iné uhly pohľadu na svet okolo, a to ma obohacuje. Niekedy si tiež urobím čas iba pre seba a idem si zabehať. Po večeroch si občas zájdem na nejakú prednášku, väčšinou s tematikou online marketingu alebo IT - rada sa učím nové veci. Pravidelne sa tiež stretávam aj s ľuďmi z tohto odboru v neformálnom prostredí a priateľskej atmosfére.

Ďakujem za rozhovor.

Rozhovor s Ing. Andreou Krejčí, vedúcou správy webu a špecialistkou na online marketing spoločnosti GUMEX, pripravila Ing. Monika Sivulková, marketingová špecialistka spoločnosti GUMEX.

 

Ing. Andrea Krejčí

Vyštudovala VŠE Praha, odbor medzinárodný obchod. 8 rokov podnikala - prevádzkovala e-shop s výtvarnými potrebami, potom pracovala pre online agentúru H1.cz ako Account Manager (konzultant). V Gumexe pracuje od januára 2017 na pozíciu vedúci správy webu a ako špecialistka na online marketing.

 

Ako sme pripravovali nový web v GUMEXEVždy, keď sa tvorí niečo systémovo nové, ako napríklad nový web, objavujú sa v procesoch firmy ďalšie súvislosti a prvky, ktoré je potrebné zlepšiť, zjednodušiť alebo zautomatizovať. Cieľom nášho nového webu je, aby sa zákazník cítil dobre, nebol zaplavený prebytočnými informáciami a pritom našiel všetko, čo potrebuje, v čo najkratšom čase. To všetko je výzvou pre kolegyňu Andreu Krejčí, vedúcu správy webu a špecialistku na online marketing. Verím, že jej skúsenosti aj výsledky budú zaujímať aj vás. Správne fungujúci web i e-shop poteší iste väčšinu zákazníkov.

Andrea, ako prebiehala príprava nového webu Gumexu, ktorý bol spustený v decembri 2018?

Už v lete 2017 sme sa vo firme zhodli na tom, že bude potrebné kompletne zmeniť technológiu fungovanie nášho e-shopu. Existujúce riešenie vyžadovalo pri každej zmene veľké zásahy, ktoré narušovali funkčnosť celého systému, a nedávalo nám už veľa možností k ďalšiemu rozvoju. Niekoľko týždňov trvalo hľadanie vhodného technologického riešenia i partnera schopného realizovať naše požiadavky. V našom prípade teda nešlo iba o zmenu grafiky a pár úprav. Stavali sme v podstate úplne nový web s novým developerom, novou grafikou, novou administráciou aj novo fungujúcim prepojením dát. Našou výhodou bolo, že sme mohli čerpať z mnohoročných skúseností s prevádzkovaním nášho webu s tak špecifickým sortimentom.

Čím je online sortiment Gumexu tak špecifický?

Ťažkým orieškom je množstvo dát a parametrov, podľa ktorých si zákazníci tovar vyberajú. V tomto smere je napríklad predaj oblečenia jednoduchý - ide tam hlavne o veľkosť a farbu. K tomu nejaký materiál a samozrejme dizajn. Všetko sa dá v štruktúre dát relatívne ľahko filtrovať. V našom prípade vychádza logika filtrovania v každej časti sortimentu z úplne iných základov. Navyše sme riešili, ako filtráciu maximálne zjednodušiť a nenútiť zákazníkov vyberať zo stovky kombinácií hodnôt. Napríklad kvôli spojkám sme vymysleli unikátne fungujúci spôsob filtrácie. Zákazník môže filtrovať v rozsahu spojok jednoduchým zadaním priemeru hadice pre ktorú spojku potrebuje.

Čo ti najviac pomohlo pri príprave aj vlastnej realizácii projektu na zmenu webu?

Ako najdôležitejšie pre realizáciu tak veľkého a pokrokového riešenia vidím priamu angažovanosť manažmentu. Len vďaka tomu, že sa spolumajiteľ firmy a marketingový riaditeľ Libor Sedláček osobne podieľal na príprave nového webu, mohli sme pripraviť široké komplexné zadania s dlhodobou víziou. Takéto poňatie mi dáva možnosť realizovať na našom webe funkcie, o ktorých hociktorý špecialista na online marketing môže len snívať.

Čo bolo naopak na tomto projekte najťažšie pre teba osobne?

Trpezlivosť. S ohľadom na ohromný rozsah celého projektu sme sa totiž v prvej fáze museli zamerať hlavne na bezchybné fungovanie základných oblastí: registráciu, prihlásenie a nákup. Súčasne ale boli nastavené aj funkcie, ktoré budú našim zákazníkom dostupné až neskôr, čo ma trochu mrzí. Veľmi sa na tieto zmeny teším, pretože verím, že našim zákazníkom významne spríjemnia spoluprácu s nami.

Na aké konkrétne zmeny na našom webe sa môžu naši zákazníci tešiť?

Najmä sa jedná o možnosť filtrovania. Zákazníci si môžu filtrovať produkty podľa parametrov, ktoré ich zaujímajú, napr. podľa priemeru hadice. Tiež je možné vyhľadávať informácie o produktoch a službách po zadaní niekoľkých kľúčových slov, ktoré zákazníka zaujímajú. Najnovšie môžu zákazníci zvoliť vyhľadávanie aj v obsahovej časti webu, kde je poradňa a blog.

A čím chceš zákazníkov najviac prekvapiť na webe v roku 2019?

Zákazníkovi najnovšie ukážeme nielen jeho objednávky z e-shopu, ale aj objednávky z nášho systému, ktoré boli realizované telefonicky, osobne alebo prostredníctvom e-mailu. Naviac mu ešte zobrazíme históriu nakupovaných produktov, takže bude mať možnosť vkladať tovar do košíka priamo z prehľadu svojich vlastných najčastejšie nakupovaných produktov. Toto považujem ja osobne za funkciu, ktorá zákazníkovi významne urýchli proces objednávky. Zákaznícka zóna je projekt, ktorý chceme ďalej rozširovať. Množstvo informácií, ktoré budeme so zákazníkmi prostredníctvom niekoľkých kliknutí myšou zdieľať, preto bude stále narastať.

Čo je pre teba tou „čerešničkou na torte“?

Za skvele fungujúcim webom stojí ohromný kus práce s dátami. Pracujeme s dvoma základnými dátovými štruktúrami: s údajmi o zákazníkoch a s údajmi o produktoch. Okrem dátových štruktúr sme museli revidovať aj niektoré interné procesy firmy a viac ich automatizovať. Naším cieľom bolo, aby všetko fungovalo rýchlo a spoľahlivo. Stále sa snažím svoje poznatky z online prostredia uplatniť aj v našich interných systémoch a pri zmenách myslím tiež na ostatných zamestnancov. Paradoxne je tak mojím najväčším ocenením, keď si kolegovia z obchodu všetkých tých zmien, ktoré sme museli vykonať, prakticky ani nevšimnú, pretože prebiehajú automaticky (na základe predchádzajúceho nadefinovania a naprogramovania jednotlivých väzieb).

Venuješ sa tiež reklame?

Áno, zmenila som fungovanie platenej reklamy na internete. Dlhé roky sme využívali služby agentúry, ale tento spôsob spolupráce nám prestal vyhovovať.

Prečo nechceš spolupracovať s reklamnou agentúrou?

Uvedomila som si, že žiadna agentúra za nás nenapíše reklamy tak dobre ako my, pretože je nutná výborná znalosť produktov a ich technických vlastností. Avšak na samostatnú správu reklamných kampaní nemám časovú kapacitu. Preto sme sa spojili so špecialistom, s ktorým veľmi úzko spolupracujeme pri príprave textov inzerátov a revíziu kľúčových slov a vyhľadávacích dopytov. Teraz mám tiež lepší prehľad o vynakladaných prostriedkoch s rozčlenením podľa sortimentu.

V Gumexe si už dva roky, môžeš prácu tu porovnať s predchádzajúcou skúsenosťou?

Keď som podnikala, bolo riešenie projektov z pohľadu hierarchie relatívne jednoduché. Úloha sa zadala a podriadení ju splnili, alebo nastal proces debaty o ich odmeňovaní a motivácií všeobecne. V Gumexe priamo na projekt e-shopu žiadných priamych podriadených nemám, ale som za neho osobne zodpovedná.

Cítim sa v tomto smere skôr ako projektový manažér. Celý webový projekt je navyše previazaný prakticky do všetkých procesov firmy, od logistiky cez obchod až k fakturáciu. Vytváram teda na jednotlivé úlohy malé tímy a ich výsledky potom prepájam a ako mozaiku skladám dohromady. Niekedy je náročné zladiť pracovný program ľudí vo všetkých tímoch. V Gumexe je ale ochota mojich kolegov k spolupráci výborná.

A ako sa zmenil tvoj súčasný štýl práce oproti skoršiemu súkromnému podnikaniu?

Najväčšie pozitívum vidím v tom, že na problémy nie som sama. Vždy sa nájde niekto, s kým sa môžem poradiť. Niekto, kto mi pomôže doladiť detaily a nájsť riešenie. Veľmi mi pomohol tiež otvorený prístup majiteľov Gumexu, ktorý mi umožnil najať si externých poradcov pre tie oblasti, kde moje vedomosti neboli dostatočne detailné. S pomocou týchto špecialistov som potom bola schopná posunúť celý projekt nového webu na skutočne profesionálnu úroveň. Ohromnú pomoc pre mňa tiež predstavoval osobný prístup konzultantov z firiem, ktoré pre nás tvorili ako web v minulosti, tak aj web nový. Veľmi si cením ich nasadenie a mnoho skvelých postrehov.

Mám dojem, že si ako pracovníčka dokonalá. Napriek tomu sa pýtam, je niečo, s čím nie si na svojej pozícii úplne spokojná?

Asi najviac ma mrzí, že nemám viac času pre svoju kolegyňu Jitku, ktorú som do firmy prijímala a ktorej veľká časť pracovného úväzku mala spočívať práve v online marketingu. Hoci sa snažím ušetriť si čas, kedykoľvek to len trochu ide, mám pocit, že je to málo. O to viac oceňujem, ako si Jitka vo svojej neľahkej pozícii poradila a počas svojho pôsobenia sa jej podarilo úplne prevziať správu e-mailových kampaní, na ktorých pracuje spoločne s našim marketingovým riaditeľom. Môj prínos v tomto smere sa tak mohol obmedziť na riešenie technických problémov a synchronizáciu dát. Navyše sa jej podarilo preniknúť aj do neľahkých technických tém spojených s našim sortimentom, a tak už sama dokáže pripraviť texty na web. Na druhej strane ma o to viac teší, že Jitka dostala priestor realizovať sa v ostatných marketingových činnostiach, ako je vymýšľanie a realizácia darčekov, reklamných predmetov a stánku na veľtrh. V tomto smere je úžasná a verím, že aj naši zákazníci oceňujú, že sa im venuje niekto, koho to naozaj baví.

Zostáva ti ešte nejaký voľný čas?

Nejako rýchlo mi vyrástli deti, snažím sa teda dohnať, čo sa dá. Chcem s nimi stráviť čo najviac času a veľmi ma to baví. Jazdíme na bicykloch, občas vyrazíme do lesa. A tiež sme spoločne so synom začali liezť po skalách. Veľmi rada s deťmi diskutujem, prináša mi často úplne iné uhly pohľadu na svet okolo, a to ma obohacuje. Niekedy si tiež urobím čas iba pre seba a idem si zabehať. Po večeroch si občas zájdem na nejakú prednášku, väčšinou s tematikou online marketingu alebo IT - rada sa učím nové veci. Pravidelne sa tiež stretávam aj s ľuďmi z tohto odboru v neformálnom prostredí a priateľskej atmosfére.

Ďakujem za rozhovor.

Rozhovor s Ing. Andreou Krejčí, vedúcou správy webu a špecialistkou na online marketing spoločnosti GUMEX, pripravila Ing. Monika Sivulková, marketingová špecialistka spoločnosti GUMEX.

 

Ing. Andrea Krejčí

Vyštudovala VŠE Praha, odbor medzinárodný obchod. 8 rokov podnikala - prevádzkovala e-shop s výtvarnými potrebami, potom pracovala pre online agentúru H1.cz ako Account Manager (konzultant). V Gumexe pracuje od januára 2017 na pozíciu vedúci správy webu a ako špecialistka na online marketing.